Träningspolicy

Tränings rutiner

Under sommarsäsongen tränar vi på Djulösjön en dag i veckan. Träningarna börjar 18.00 och avslutas 19.30. Det är bra att komma 20 minuter före träningen börjar och förbereda sig för att vi är redo att paddla ut på sjön 18.00. Kanot, paddel och flytväst ska fram och justeras efter den som ska paddla. Vi värmer upp på land tillsammans innan vi går ut på sjön. Grupperna delas upp efter ambitionsnivå, förmåga och säkerhet. Ibland paddlar alla grupper tillsammans för att utvecklas och hjälpa varandra samt för att bygge en sammanhållning i klubben.

När paddlingen är igång, har vi följebåt som ser till att paddlingen blir mer säker. Om man trillar i vattnet är det viktigt att man vänder kanoten rätt, så den inte fylls med för mycket vatten, håller i paddeln och invänta följebåten. På bryggan finns det alltid någon som tar emot dig och som hjälper dig iland. Vi är ute på sjön till och med 19.30. Därefter ska kanoten torkas av med handduk, bäras in i sitt kanotfack, västen och paddeln ska hängas tillbaka i paddelrummet. Förutom de ordinarie träningarna är ambitionsnivån att ha vår- och höstläger för att ha kul tillsammans och få en bra sammanhållning.

På träningarna är det ledarnas ord som gäller. Ledarna har ledarutbildning och erfarenhet av paddling. Vid varje träning ska det finnas en ledare som tar hand om nybörjare och som informerar om klubbens och våra regler. Föräldrar, anhöriga och vänner får gärna vara med och heja på och hjälpa till. Engagerade föräldrar är en av klubbens viktigaste resurser.

 Vid varje träning finns alltid:

  • En instruerande ledare per träningsgrupp
  • En båtförare (fler vid behov)
  • En person på bryggan
  • Färdiga träningsprogram för grupp 1 och 2 som huvudledaren ansvarar för.

 

Regler

  • För att få paddla med oss krävs det en simkunnighet på 200 meter.
  • Säkerhet är viktig! Kanotister och båtförare måste följa våra säkerhetsregler. Säkerhetsregler för kanotister och båtförare
  • Ledaren utser en kanot till den som är nybörjare. För att få byta till en svårare kanot och börja träna i, ska man först kunna hantera sin nuvarande kanot till fullo. Det innebär alla moment som ledaren vill att kanotisten ska kunna. Det viktigaste är att lära sig paddeltekniken. I en ostadig kanot, har man fullt upp med att hålla balansen och därför blir det svårt att koncentrera sig på tekniken.
  • Vi accepterar och respekterar varandra och bygger tillsammans en trygg och bra miljö. Vi vårdar vårt språk och använder inga svordomar. Vi har noll tolerans när det gäller mobbning. Vi stöttar och hjälper varandra på träningarna. Vi gläds åt varandras framgångar och hjälper varandra i motgångar. Vi följer klubbens värdegrund och förhållningsregler.
  • Vi kommer i tid till träningar och aktiviteter. Meddela i förväg om du blir sen!

Utrustning

Kanot, paddel, flytväst och handduk finns alltid att låna som aktiv kanotist på utsatta träningstillfällen. Har den aktive behov av att träna mer än de utsatta träningsdagarna men inte har egen utrustning, ska ledare kontaktas för en överenskommelse. Om den aktive är minderårig ska detta alltid ske i samråd med dens föräldrar.

Kläder

Ombyten ska alltid tas med oavsett vilken tid på året det är. På våren och hösten är det av största vikt att du som kanotist har flera ombyten med. Kläderna bör vara lätta, så att de inte tynger för mycket om man trillar i. Under sommaren bör kanotisterna linnen, t-shirts och shorts när de paddlar. De flesta har foppatofflor eller badtofflor som de lätt kan kliva ur innan de sätter sig i kanoten för att paddla ut på sjön. Vi använder inte skor vid paddling. Gympaskor tas alltid med för uppvärmningen.

Träning under vintersäsongen

När kanotsäsongen är över, vilket den oftast är någon gång i oktober, går vi över till andra typer av aktiviteter. På måndagar 19.00-20.00 simmar vi i badhuset i Duveholmshallen och på onsdagar 18.00-19.30 tränar vi kondition och styrka inomhus i en gymnastikhall. Om vädret tillåter kan träningarna i bland ske utomhus. Under vintersäsongen brukar även andra aktiviteter utöver dessa träningar ske. Bland annat har vi flera gånger åkt slalom och längdskidor i Båsenberga.